Det handlar om verkningsgrader, inte bränsleförbrukning.
Med det amerikanska MPG, Miles Per Gallon får man en direkt angivelse hur långt fordonet kommer på en gallon. Dessutom har man i USA något som heter MPGe, vilket är en enhet där man har räknat om elbilars energieffektivitet, precis som om de gick på flytande bränsle. Utan några problem kan man alltså jämföra energieffektiviteten för alla typer av fordon. Värdet fastställs av EPA, de som startade Dieselgate.
De har angett MPG för Nissan Leaf 2015; Motorväg 101, blandad körning 114 och stadskörning 126 MPG. Jämför man den med 2015 Volkswagen Golf, 4 cyl, 2.0 L, manuell 6-växlad, dieselturbo, en bil med mycket fina värden; Motorväg 45, blandad körning 36 och stadskörning 30 MPG. Här kan man lätt se att man i stan kommer 4 ggr så långt för samma energi i en elbil, 126/30=4.2. En elbil drar minst i stan dels p.g.a. de låga hastigheterna och att den inte drar energi då den står stilla.
Det kanske är dags för Europa att införa km/liter så att man enkelt kan jämföra olika sorters fordon oaktat vad de tankas med. Gör man det ser det ut så här;
Volkswagen Golf 2015; Motorväg 19,1 km/l, blandad körning 15,3 km/l och stadskörning 12,8 km/l. Nissan Leaf 2015 BEV; Motorväg 42,9 km/l, blandad körning 48,5 km/l och stadskörning 53,6 km/l.